Ως το τέλος του έτους η πώληση της Εγνατίας, τι θα συμβεί με τα διόδια

Η πορεία σημαντικών αποκρατικοποιήσεων είναι ένα από τα θέματα στα οποία εστιάζει η δεύτερη έκθεση μεταπρογραμματικής επιτήρησης για την χώρα.

Η Κομισιόν διαπιστώνει μια σχετικά καλή εξέλιξη του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, που κινείται ως επί το πλείστον εντός χρονοδιαγραμμάτων, με αξιοσημείωτη πρόοδο για τα λιμάνια.

Όσον αφορά στη μεγάλη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, ύψους 1,496 δισ. ευρώ, προσδιορίζεται πλέον στο τέταρτο τρίμηνο του 2023. Αυτό μεταφράζεται, κατά τους επιτελείς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε καθυστέρηση ενός έτους σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλεπόταν το περασμένο φθινόπωρο.

Καθυστέρηση που αποδίδεται τόσο στη μεταβολή των οικονομικών συνθηκών από την περίοδο που υποβλήθηκαν οι οικονομικές προσφορές, καθώς και στα  επανειλημμένα αιτήματα του προτιμώμενου επενδυτή για παράταση της περιόδου οριστικοποίησης των εγγράφων του διαγωνισμού λόγω της πολυπλοκότητας της συναλλαγής και του δυσμενούς περιβάλλοντος.

Επί του παρόντος, τα απαραίτητα οικονομικά και κατασκευαστικά έγγραφα, που εκκρεμούσαν, υποβλήθηκαν πρόσφατα από τον προτιμητέο επενδυτή, την ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects, και απομένει να συμφωνηθούν με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να διαβιβαστούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο. Εκκρεμότητα, που πάντως ήταν δύσκολο να επιλυθεί προεκλογικά, αποτελεί η υπουργική απόφαση καθορισμού των διοδίων τελών. Προκειμένου να κλείσει θα πρέπει να σχηματιστεί κυβέρνηση, γεγονός που στέλνει αυτή την εξέλιξη μετά τα τέλη Ιουνίου.

Ως προς την τιμή των διοδίων, αυτή αρχικά θα ανέβει σε 0,04 ευρώ/χλμ. από 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα, για να φτάσει σταδιακά μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης στο ύψος των υπολοίπων αυτοκινητόδρομων, δηλαδή 0,06 ευρώ/χλμ.